تفاوت lcd و led و پلاسما

تفاوت‌ تلویزیونهای ‌LCD LED و پلاسما چیست؟

در این مطلب قصد داریم تفاوتهای بین این 3 تکنولوژی صفحه های نمایش را شرح دهیم :

ال ای دی ، ال سی دی و پلاسما 3 تکنلوژی متفاوت تولید شده توسط برندهای مختلف دنیا در صفحه های نمایش میباشند،اما این سوال همیشه وجود دارد که تفاوت LED و LCD و پلاسما چیست؟

هر سه نوع تلویزیون ال‌ سی‌ دی، ال‌ ای‌ دی و پلاسما در ظاهر شبیه هم هستند اما از نظر فناوری با هم فرق دارند.ما در این مقاله به تفاوت آنها که از نظر یک خریدار قابل توجه میباشد خواهیم پرداخت.

در پنل پلاسما که فناوری قدیمی تر است صفحه نمایش از نوعی شیشه ساخته شده و گاز پلاسما با تغییرات ولتاژ نور مورد نیاز برای رویت تصاویر را ساطع میکند پنل تلویزیون های پلاسما از عمر بالایی برخوردار هستند و از بیرون قابل لمس نیستند و معمولا یک لایه ماحفظ جلوی پنل تعبیه میگردد بنابراین درماقبل ضربه و نشتی مایع مقاوم تر است همچنین کنتراست و عمق تصویر پلاسما ها همیشه قابل تحسین بوده اما از معایب این تکنولوژی اتلاف انرژی زیاد و درنتیجه ایجاد گرما قابل ذکر است.تکنولوژی پلاسما از چرخه تولید شرکت ها خارج شده اما همچنان در خیلی از منازل و اماکن در حال استفاده است.برند پاناسونیک از جمله شرکت های پیشرو در زمینه تولید این تکنولوژی بوده و از این شرکت به عنوان یکی از قوی ترین و بهترین تولید کنندگان تلویزیون پلاسما یاد شده.

نمایشگرهای ال‌ سی‌ دی که تقریبا در مدت کوتاهی بعد از پلاسما ها وارد بازار فروش شدند از پنل یا صفحه های نمایش کریستال مایع برخوردار بودند و نور آنها نیز توسط بخشی به نام بکلایت تامین میگردید که در این نوع تلویزیون ها از لامپهای فلورسنت استفاده میشد،تفاوت اصلی این تکنولوژی با پلاسماها اتلاف انرژی کمتر و تولید گرمای کمتر در صورت داشتن عمر نسبتا مشابه میباشد،صفحه نمایش های LCD مانند دیگر تکنولوژی ها در کیفیت ها و ابعاد گوناگونی تولید شده اما متاسفانه شکستگی به دلیل آسیب پذیر بودن صفحه نمایش و نشت مایع از نقاط ضعف بزرگ این تکنولوژی بود.

اما اساس فناوری نمایشگرهای پلاسما، لامپ‌های فلورسنت است. این صفحه نمایش از چندین سلول تشکیل شده که هر یک از آنها دو صفحه شیشه‌ای مجزا دارد. در فاصله بین این دو صفحه، گاز نئون – زنون تزریق می‌شود که در روند تولید به صورت پلاسما (مایع) درمی‌آید. هنگام اتصال تلویزیون به برق، این گازها فسفرهای آبی، قرمز و سبز تولید می‌کنند و در نهایت موجب شکل‌گیری تصویر می‌شوند.

در تلویزیون‌های ال‌ای‌دی نیز برای روشن کردن صفحه نمایش از دیودهای ساطع‌‌کننده نور (LED) در قسمت پشت یا دورتادور آن استفاده می‌شود. با بهره‌گیری از این چراغ‌ها تصاویر مشکی طبیعی‌تر به نظر می‌رسند و کنتراست آنها هم  بالاتر می‌رود.

تلویزیون‌های ال‌ای‌دی در مقایسه با ال‌سی‌دی‌ها از کنتراست تصویر بهتری برخوردارند. ال‌سی‌دی‌ها برای ایجاد تصاویر تیره باید کریستال‌ها را بچرخانند و راه نوری را که از پشت صفحه می‌تابد، سد کنند.

این مساله یکی از مشکلات عمده آنهاست زیرا با ممانعت از تابش نور، کنتراست تصویر کاهش می‌یابد و جزئیات آن از بین می‌رود. اما در تلویزیون‌های ال‌ای‌دی با استفاده از قابلیت تیرگی موضعی، میزان نور صفحه کنترل و این مشکل برطرف می‌شود. در حقیقت ال‌ای‌دی‌ها به جای ممانعت از تابش نور، آن را پشت تصاویر مشکی کم‌رنگ می‌کنند. به این ترتیب تصاویر تیره بهتری به دست می‌آید.
از آنجا که ال‌سی‌دی از یک منبع جداگانه برای ایجاد نور استفاده می‌کند، می‌توان میزان نور را به سادگی و با توجه به محیطی که تلویزیون در آن قرار دارد، کم یا زیاد کرد. اما پلاسما هر سلول نور مورد نیاز را خودش تولید می‌کند. این مساله باعث می‌شود دیدن تصاویر تلویزیون‌های پلاسما در محیط‌های پرنور و فضای آزاد، کمی سخت‌تر باشد. به همین دلیل برای پخش تصاویر تبلیغاتی یا در محیط‌های پر‌نور از ال‌سی‌دی استفاده می‌کنند.
ال‌سی‌دی‌ها حدود 60 هزار ساعت عمر می‌کنند که معادل هفت‌سال استفاده مداوم و شبانه‌روزی است. در تلویزیون‌های پلاسما به دلیل اینکه وظیفه تولید نور بر عهده خود سلول‌هاست و این کار از طریق فسفرهای داخل آنها صورت می‌گیرد، ‌عمرشان را مدت زمانی در نظر می‌گیرند که درخشندگی این فسفرها به نصف کاهش پیدا کند.

پلاسماهای قدیمی حدود 20 هزار ساعت دوام می‌آوردند اما عمر انواع امروزی آنها همانند ال‌سی‌دی‌ها حدود 60 هزار ساعت است. بیشتر سازندگان تلویزیون‌های ال‌ای‌دی نیز ادعا می‌کنند طول عمر ‌محصولاتشان بیش از 100 هزار ساعت است.
یکی از موارد مهمی که در خرید تلویزیون باید در نظر بگیرید، ورودی‌ها و خروجی‌های آن است. تلویزیون‌های HD خروجی‌های متنوعی برای اتصال با دیگر وسایل دارند اما همه آنها از سیگنال‌های HDTV پشتیبانی نمی‌کنند. به شما پیشنهاد می‌کنیم تلویزیونی بخرید که حداقل یک ورودی HDMI داشته باشد. HDMI رابط چندرسانه‌ای با کیفیت بالاست.

این رابط تنها مورد استانداردی است که صدا و تصویر را بدون فشرده‌سازی و کاهش کیفیت منتقل می‌کند.

ال‌سی‌دی‌ به دلیل تنوع قیمت و اندازه، رایج‌ترین نوع تلویزیون‌های موجود در بازار است و میان کاربران محبوبیت خاصی دارد. اما این تلویزیون در نمایش رنگ مشکی کمی ضعیف عمل می‌کند. وقتی یک سلول می‌خواهد رنگ مشکی تولید کند، باید جلوی عبور نور را بگیرد تا این رنگ به چشم بیننده برسد، اما این عمل به دلیل وجود همیشگی نور پس‌زمینه به طور کامل صورت نمی‌گیرد و رنگ مشکی در ال‌سی‌دی کامل و عمیق دیده نمی‌شود.
بین انواع تلویزیون‌های HD، ال‌‌ای‌دی‌ کمترین میزان مصرف انرژی را دارد و می‌تواند تا 40 درصد از میزان مصرف انرژی بکاهد. بعد از آن ال‌سی‌دی، به دلیل داشتن منبع نور جداگانه و در آخر هم ‌پلاسماست که معمولا دو برابر ال‌سی‌دی انرژی می‌طلبد.
شاید شما هم این مساله را تجربه کرده باشید که هنگام تماشای برنامه‌های معمولی در تلویزیون‌های HD، کناره‌های تصویر سیاه یا کشیده و زوم شود. در این صورت کیفیت تصویر در آنها از تلویزیون‌های عادی هم پایین‌تر است. پس بهتر است برای داشتن بهترین کیفیت تصویر، تلویزیون را بر اساس دفترچه راهنمای شرکت تولیدکننده‌اش تنظیم کنید.

تفاوت تلویزیون ال سی دی و ال ای دی و پلاسما در چیست؟

 قیمت

شاید بزرگترین مزیت پلاسما نسبت به ال سی دی و  ال ای دی قیمت مناسب تر آن باشد مخصوصا در تلویزیون های با سایز بزرگ که معمولا سایز های بزرگ پلاسما ارزانتر از ال سی دی با همان سایز می‌باشد .
مسئله دیگر این است که تلویزیون پلاسما از سایز 42 اینچ تا 63 اینچ را در بر میگیرد که این سایزها ارزانتر از ال سی دی است اما چنانچه بنابه محدودیت فضای نگهداری یا بنا بر سلیقه تلویزیون با سایز زیر 42 اینچ مورد نیاز باشد، در اینصورت ال سی دی این نیاز را براورده می نماید .درحقیقت برای تولید كنندگان تولید تلویزیون پلاسما با سایز زیر 42 صرف نمیكند.

ال ای دی نیز به دلیل جدیدبودن تكنولوژی و عرضه تازه آن در بازار در حال حاضر بسیار گران است و برای كشورهایی كه هزینه انرژی در آنها بالا است مقرون به صرفه تر مینماید.

وضوح:

هر سه فناوری،وضوح بالا را پشتیبانی می کنند، با این تفاوت که در ال سی دی و ال ای دی هایی که اندازه کوچکی دارند هم امکان ایجاد وضوح بالا وجود دارد. در پلاسما وضوح فوق العاده بالا تنها در اندازه های بزگ 50 اینچ به بالا یافت می شود. در صورتی که در ال سی دی حتی در مدل های 42 یا 45 اینچ هم شاید این وضوح را بیابید.
رزولوشن ال سی دی و ال ای دی از پلاسما بیشتر می باشد که باعث تیز بودن تصاویر و مشاهده بهتر جزئیات تصاویر می گردد.

پخش تصاویر با حرکت سریع:

در ال سی دی بر خلاف پلاسما مشکل زمان پاسخ دهی وجود دارد. یعنی مدت زمانی طول می کشد تا ال سی دی بتواند یک فریم را جایگزین فریم قبلی کند. این مسئله باعث می شود به هنگام پخش تصاویری که دارای صحنه هایی با حرکت سریع هستند، سایه ای از فریم قبلی روی صحنه باقی بماند. البته این مسئله هم به مرور در حال برطرف شدن است.
پلاسما به این مشکل دچار نیست.در ال ای دی ها دیگر از مشکل محو تصاویر در حرکت های سریع که در هر حرکتی در تصویر ابتدا آنالیز می شود و سپس تنظیم می شود خبری نیست.

طول عمر:

طول عمر ال سی دی و ال ای دی مدت زمانی است که میزان نور پس زمینه آن ها به نصف کاهش پیدا کند.در پلاسما به خاطر اینکه وظیفه تولید نور بر عهده هر سلول است و این کار از طریق
فسفرهای داخل آن صورت می گیرد، نیمه عمر پلاسما را مدت زمانی در نظر می گیرند که درخشندگی این فسفرها به نصف کاهش پیدا کند.
 در هر دو مدل معمولاً طول عمر شصت هزار ساعت است. یعنی 7 سال طول می کشد تا 60 هزار ساعت را پر کند(اگر تلویزیون 24 ساعته روشن باشد)

مصرف توان:

ال سی دی به خاطر منبع نور جداگانه ای که دارد، برای تولید نور،انرژی زیادی صرف نمی کند، ال ای دی انرژی بسیار کمتری از ال سی دی مصرف می کند. زیرا منبع نور آن از مجموعه ای از ال ای دی ها تشکیل شده است. در صورتی که پلاسما انرژی بیشتری می طلبد که معمولاً دو برابر ال سی دی است.

وزن :

ال سی دی همچنین سبکتر از پلاسما در سایز مشابه می‌باشد که حمل و نقل آن را آسانتر نموده و جهت نصب روی دیوار نیز مناسبتر است .چون در ال سی دی برای صفحه نمایش از پلاستیك و در پلاسما از شیشه استفاده می‌شود كه البته این یك مزیت برا ی پلاسما است كه ضربه به صفحه نمایش آن آنرا خراب نمی كند.در حالیكه در ال سی دی ضربه ممكن است بر روی صفحه لك و خش ایجاد كند.ال ای دی بسیار سبك است.ولی در موارد دیگر شبیه ال سی دی است.

كدامیك مناسب حال من است؟

اگر تلویزیون را برای مكانهای بزرگ می‌خواهید پلاسما بهتر است.
اگر دنبال یك تلویزیون باریك و شفاف هستید ال سی دی و یا ال ای دی بهتر است.
اگر شما كسی هستید كه می‌خواهید پیكسل به پیكسل تصویر را ببینید ال سی دی و یا ال ای دی بهتر است.
اگر میخواهید video game بازی كنید ال سی دی  یا ال ای دی بهتر است.
اگر قیمت برایتان مهم است پلاسما بهتر است.
اگر بچه كوچك دارید پلاسما بهتر است.
اگر عاشق تصاویر ورزشی و فیلم هستید پلاسما و ال ای دی بهتر است.
اگر میخواهید تلویزیون را به دیوار وصل كنید ال ای دی و بعد ال سی دی بهتر است.
اگرنمی‌دانید كه  بین ال ای دی و ال سی دی كدامیك را انتخاب كنید و برایتان هزینه مهم نیست قطعا ال ای دی بهتر است. ولی اگر هزینه مهم است نگران نباشید ال سی دی كار یك ال ای دی را برایتان انجام می دهد.ال ای دی امكاناتی دارد كه در ایران استفاده زیادی ندارد.

توصیه آخر:
از آنجایی كه در حال حاضر همه برندهای تولید كننده این فناوری ها در جهان محصولات خود را با كیفیت عالی و رقابتی به بازار عرضه میكنند پس:
اگر خیلی وسواس ندارید و فقط میخواهید از تكنولوژی روز دنیا استفاده كنید فرقی ندارد كه كدامیك را بخرید و چه برندی فقط آنی را بخرید كه چشمان شما از دیدن آن لذت ببرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نگهداری و جلوگیری از خرابی های ناگهانی لطفا به بخش مقالات سایت پاناایران مراجعه فرمایید و یا برای برقراری ارتباط با مشاوران فنی از طریق مراجعه به صفحه تماس با ما و یا لمس علامت تلفن در سمت چپ (درحالت موبایل) با کارشناسان ما تماس بگیرید و پس از کسب اطلاعات اولیه در کمترین زمان منتظر حضور متخصصین این مجموعه در محل خودتان جهت تعمیر انواع ماکروفر و تلویزیون پاناسونیک باشید.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و مشاوره با ما تماس حاصل نمایید.

09305407040

02144229559

امید است که این اطلاعات مورد استفاده مثبت خوانندگان گرامی قرار گیرد.